ДЛЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

   

   Лойко Інна Миколаївна, Сергієнко Наталія Василівна – заступники директора з виховної роботи, уповноважена особа Комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 ім.Д.Турбіна з питань попередження насильства та булінгу.

   1.Безкоштовні «Гарячі» телефонні лінії.

   2.Права та обов’язки учня.

   3. Правила поведінки здобувачів освіти під час освітнього процесу.

   4.Процедура подання заяви.

   5.Порядок  реагування на доведені випадки булінгу в закладі освіти.

  6.Нормативно-правова база з вищезазначеної проблеми, яка роз’яснює особливості притягнення до відповідальності за насильство та булінг.

  7. Інформаційні матеріали, які дають пояснення таким соціальним явищам як насильство та булінг.

 

 1. БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇ

  • Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА»:

0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)

   З’явилася в Україні з початку 2013 року. Консультують компетентні в дитячих питаннях психологи, юристи та соціальні працівники. Тут маленькі українці знайдуть підтримку та пораду стосовно своїх проблем. Батьки, вчителі та вихователі матимуть змогу оперативно отримати індивідуальну консультацію стосовно порушень прав дітей. Дзвінки на лінію – безкоштовні як зі стаціонарних телефонів на всій території України, так і з мобільних усіх операторів.

  • Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству (консультації юриста, психолога, соціального педагога):

0-800-500-335 та 116-123 (безкоштовно з міських телефонів), 386 – для абонентів Київстар, Водафон  – 0-800-500-225 та 116-111

   На Національній «гарячій лінії» з попередження домашнього насильства можна отримати:

– інформаційні консультації (інформація про організації та установи, до яких можна звернутися у конкретній ситуації, перелік документів, які необхідно підготувати для звернення та інше);

– психологічні консультації (поради та підтримку психолога анонімно у телефонному режимі);

– правову допомогу (консультації та рекомендації юристів щодо конкретної ситуації, поради стосовно правильного складання необхідних документів тощо).

  • Омбудсмен з прав дитини в Україні Микола Миколайович Кулеба: (044) 255 64 50, (044) 255 76 75
  • Єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги:

   Зателефонувавши за номером 0 800 213 103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів), можна отримати такі послуги:

безоплатну правову допомогу дітям, які перебувають у складних життєвих обставинах;

– правові консультації;

– роз’яснення з питань отримання безоплатної правової допомоги; 

– інформацію про гарячі телефонні лінії з питань надання соціальних послуг та захисту прав людини, та установи, які опікуються відповідними питаннями;

– зв’язатися з усіма центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги; отримати інформацію про їх місцезнаходження, контактні номери телефонів, інші засоби зв’язку.

 2. ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ  УЧНЯ.

   Відповідно до ст. 51 Закону України «Про освіту», основними правами учнів як учасників навчально-виховного процесу є:

  • право на навчання для здобуття відповідного освітнього рівня;
  • вибір навчального закладу, форми навчання та позакласних занять;
  • користування навчальною, науковою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою базою навчального закладу;
  • доступ до інформації в усіх галузях науки;
  • участь у олімпіадах, виставках, конкурсах і т.п.;
  • участь в об’єднаннях громадян (законодавством України передбачено створення молодіжних та дитячих громадських організацій, зокрема відповідно до Закону України «Про молодіжні та дитячі громадські організації», дитячі громадські організації – об’єднання громадян віком від 6 до 18 років,  метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та захист своїх  прав  і  свобод,  творчих  здібностей, задоволення власних інтересів, які не суперечать законодавству, та соціальне становлення як повноправних членів суспільства, молодіжні громадські організації — об’єднання громадян віком від  14  до  35  років,  метою  яких  є   здійснення   діяльності, спрямованої  на  задоволення  та захист своїх законних соціальних, економічних, творчих, духовних та інших спільних інтересів);
  • право на безпечні та нешкідливі умови навчання;
  • користування послугами закладів охорони здоров’я, засобами лікування, профілактики захворювань та зміцнення здоров’я;
  • право на захист від будь-яких форм експлуатації, фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних та інших працівників, які порушують права або принижують їх честь і гідність;
  • право на безкоштовне регулярне підвезення до школи і зі школи рейсовим транспортом або транспортом підприємств, установ та організацій, для учнів, які проживають у сільській місцевості на відстані понад 3 км від школи;

   Відволікання учнів в навчальний час для проведення заходів, не пов’язаних з навчанням, забороняється.
Обов’язками учнів, як учасників навчально – виховного процесу є:
дотримання законодавства, моральних та етичних норм;

систематичне та глибоке оволодіння знаннями, практичними навичками, підвищення загальног

Учні мають право:

– на вибір форми навчання, факультативів, спецкурсів, позашкільних та позакласних занять; 
– на користування навчально-виробничою, науковою, матеріально-технічною, культурно-  спортивною та лікувально-оздоровчою базою навчального закладу; 
– на доступ до інформації з усіх галузей знань; 
– брати участь у різних видах науково-практичної діяльності: конференціях, олімпіадах,   виставках, конкурсах тощо; 
– брати участь у роботі органів громадського самоврядування навчального закладу; 
– брати участь в обговоренні і вносити власні пропозиції щодо організації навчально –  виховного процесу, дозвілля учнів (вихованців); 
– брати участь у добровільних самодіяльних об’єднаннях, творчих студіях, клубах, гуртках,   групах за інтересами тощо; 
– на захист від будь-яких форм експлуатації, психічного і фізичного насилля, що порушують   права або принижують їх честь, гідність;- на безпечні і нешкідливі умови навчання, виховання та праці; 
– на відпочинок під час перерв, в неділю, святкові та канікулярні дні.

   Учні зобов’язані:

– оволодівати знаннями, вміннями, практичними навичками,         підвищувати загальнокультурний   рівень; 
– дотримуватися вимог статуту, правил внутрішнього розпорядку; 
– бережливо ставитись до державного, громадського і особистого майна; 
– дотримуватися законодавства, моральних, етичних норм; 
– брати посильну участь у різних видах трудової діяльності, що не заборонені чинним   законодавством; 
– дотримуватися правил особистої гігієни; 
– піклуватися про своє здоров’я і безпеку свого життя і однокласників; 
– дотримуватись чистоти і порядку в приміщенні та на території закладу; 
– діяти на благо навчального закладу, піклуватися про честь і авторитет установи; 
– дотримуватись правил співдружності (поважати погляди та переконання інших людей, поважати   жінок, дівчат, працівників навчального закладу, піклуватись про батьків, допомагати їм у   веденні домашнього господарства); 
– дотримуватися ділового стилю одягу; 
– займатись самообслуговуванням, брати участь у суспільно-корисній праці з урахуванням   віку, статі, фізичних можливостей, нормативів та вимог гігієни.

 

3.ПРАВИЛА  ПОВЕДІНКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПІД ЧАС  ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ.

 

1.Учні приходять до школи за 15 хвилин до початку занять, чисті та охайні, у шкільній формі, без прикрас. При вході до школи дотримуються правил ввічливості.

2.Забороняється приносити до школи та на її територію вибухові та вогненебезпечні предмети й речовини, зброю, газові балончики, спиртні напої, наркотики, інші одурманюючі речовини та отрути тощо.

3.Не дозволяється без дозволу адміністратора та класного керівника залишати територію закладу під час навчально – виховного процесу. У разі пропуску навчальних занять учень повинен пред’явити довідку від лікаря або документ, який засвідчує причину відсутності на заняттях. Пропускати заняття без поважних причин забороняється.

4.Учні школи приносять необхідне навчальне приладдя, підручники, зошити, щоденник, приходять до школи з виконаним домашнім завданням.

5.Учні школи проявляють повагу до старших, піклуються про молодших. Учні й педагоги звертаються один до одного шанобливо. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші школярі – молодшим, хлопчики – дівчаткам. За межами школи учні поводяться так, щоб не осоромити свою честь і гідність, не заплямовувати добре ім’я школи та своїх батьків.

6.Учні бережуть майно школи, надають посильну допомогу в його ремонті, охайно ставляться як до свого, так і до чужого майна.

7.На уроці, коли входить або виходить учитель чи інші дорослі, учні встають, вітають тих, хто зайшов, і сідають на місце.

8.На парті повинно лежати учнівське приладдя, зошити, підручники, щоденник.

9.За партою учні сидять прямо, не повертаються, не доповнюють відповіді товариша без дозволу учителя.

10. Учні відповідають стоячи. Коли йдуть відповідати до школи, беруть щоденник.

11. Якщо учень не вивчив урок з поважної причини, треба попередити вчителя до початку уроку.

12. За відмову відповідати без поважної причини учень отримує зауваження. Невиконання домашнього завдання через пропуски оцінюється незадовільно.

13. Після дзвоника з уроку учні виходять із класу тільки після повідомлення вчителя про закінчення уроку.

14. У майстернях, кабінетах учні повинні дотримуватися правил техніки безпеки.

15. Для роботи в майстернях учні приходять у робочому одязі. Перед початком роботи учні перевіряють інструменти. Про пошкоджені інструменти необхідно повідомити вчителя.

16. На перервах учням забороняється бігати сходами, знаходитися поблизу вікон, штовхати один одного, кидатися предметами й застосовувати фізичну силу для вирішення будь – якої проблеми, палити в приміщеннях та на території школи.

17. Учні повинні виконувати вимоги чергового вчителя й чергових учнів.

18.Учні повинні підтримувати чистоту в коридорах, їдальні, туалетних кімнатах, на шкільному подвір’ї.

19. У приміщенні школи учні ходять без верхнього одягу, головних уборів.

20. Після закінчення уроків чергові прибирають закріплену за класом класну кімнату в спеціальному одязі.

21. Зачіски учнів повинні бути скромні й актуальні. Дівчатам забороняється наносити макіяж на обличчя.

22. На уроки фізкультури учні приходять тільки в спортивній формі.

23. Учні повинні дотримуватися правил поведінки в громадських місцях, правил дорожнього руху.

4. ПОРЯДОК ПОДАННЯ ЗАЯВИ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ (цькування)

1. Виявлення факту булінгу (цькування):
1.1. Здобувачі освіти закладу повинні одразу проінформувати (в будь-який доступний спосіб) дорослих (батьків, педагогічних працівників, класного керівника, тощо), представника адміністрації, соціального педагога, практичного психолога, медичну сестру про факт здійсненого булінгу (цькування) свідком якого вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
1.2. Педагогічні працівники або інші працівники закладу освіти повинні повідомити керівника про факт булінгу (цькування) свідком якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб незалежно від того  чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.
2. Повідомлення про факт здійснення булінгу:
2.1. Невідкладно звернутися з офіційною заявою (конфіденційність гарантується) про випадок булінгу (цькування) до керівника закладу освіти.

3.Розгляд звернення
3.1. Керівник закладу освіти видає організаційний наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання. До складу комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник закладу освіти та інші зацікавлені особи.
4. Робота комісії з розгляду випадку булінгу (цькування)
4.1. Визначення кваліфікації випадку:
– БУЛІНГ (цькування); 
– одноразовий конфлікт (сварка) / НЕ БУЛІНГ.
4.2. Надання висновку та аналітичного звіту про розслідування керівнику закладу. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.
5. Прикінцеві заходи щодо розгляду випадків булінгу (цькування)
5.1. Видання підсумкового наказу про наслідки розслідування випадку булінгу (цькування)
5.2. Направлення відповіді заявнику (заявникам).

Зразок заяви

Директору  (заклад, ПІП керівника  )

________________________________
________________________________
________________________________
________________________________

(прізвище, ім’я, по батькові заявника)
який (яка) проживає за адресою:

 

Заява

Прошу розібратися по питанню (опис ситуації та конкретних фактів).

______________                                                                               _______________
(дата)                                                                                                             (підпис)

               

5. МЕХАНІЗМ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ВИПАДКУ ЖОРСТОКОГО  ПОВОДЖЕННЯ З ДІТЬМИ

   За дотримання законодавства щодо захисту прав неповнолітніх у  закладі освіти відповідальність несе керівник. Тому в кожному  закладі повинно бути проведено оцінювання службових приміщень (роздягальні, душові кабінки, туалетні кімнати) та шкільного подвір’я на предмет безпеки.

   З метою профілактики випадків насильства необхідно посилити контроль за чергуванням вчителів на перервах. Адже учні всіх вікових категорій не повинні залишатися без нагляду дорослих. Варто також розробити внутрішньо-шкільний механізм взаємодії учасників освітнього процесу з виявлення випадків жорстокого поводження з дітьми та реагування на них. Нижче  пропонується  алгоритм дій працівників  закладу освіти (розроблено  С. Буровим — експертом з прав людини) у разі виявлення факту насильства над дитиною.

 

 

Алгоритм дій працівника

закладу освіти в разі виявлення випадку

насильства над дитиною

  1. У випадках, коли ви маєте підозри жорстокого поводження з дитиною або є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, інших працівників закладу або інших осіб), ваші дії:
  • Повідомити про це в усній чи письмовій формі адміністрацію закладу освіти.
  • Самостійно письмово повідомити про це службу у справах дітей, управління освіти.
  • Самостійно повідомити про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною в поліцію.
  1. У випадках, коли до вас звернулася дитина з усною скаргою щодо жорстокого поводження з нею, ваші дії:
  • Оформити звернення дитини в письмовій формі та передати його до адміністрації освітнього закладу;
  • Оформити звернення дитини в письмовій формі та передати його до територіального підрозділу служби у справах дітей;
  • Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до поліції.

 

Дії адміністрації  закладу освіти в разі отримання повідомлення про жорстоке поводження з дитиною

   У разі звернення дитини, її батьків (осіб, які їх замінюють) або працівника  закладу до представника адміністрації  закладу освіти щодо жорстокого поводження з нею адміністратор зобов’язаний, якщо звернення (повідомлення) усне, оформити це повідомлення письмово, зазначивши, від кого та коли (дата, час) воно отримано. Звернення має бути оформлене належним чином, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» (має бути зазначено прізвище, ім’я, по-батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання; письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. Необхідно терміново (протягом однієї доби) передати цей документ до територіального підрозділу Служби у справах дітей за місцем проживання дитини. Служба у справах дітей має належним чином зареєструвати це повідомлення відповідно до вимог законодавства України.

Чого не слід робити

   За жодних умов не треба замовчувати виявлені факти жорстокого поводження з дитиною або реальної загрози вчинення насильства над нею.       

   По-перше, нехтування проблемою призводить до погіршення ситуації та може вилитися в набагато гірші наслідки.

   По-друге, заклад освіти несе відповідальність за дотримання норм законодавства щодо захисту прав дитини, а тому керівник  може притягнути педагогічних працівників у зв’язку з порушенням правових норм освітнього процесу до дисциплінарної відповідальності.

   Також не слід намагатися самотужки вирішити проблему. Це може призвести до порушення законодавства та може бути небезпечним. Далі справа є компетенцією установ, організацій і посадових осіб, до яких було передано звернення чи повідомлення. Законодавством передбачено інформування заявника (особи, яка здійснила повідомлення або звернення), а також у самому зверненні може бути зазначено, що заявник бажає бути поінформованим про подальший перебіг справи, бути присутнім під час розгляду звернення).

 

 

Рекомендації щодо організації роботи

з попередження насильства серед неповнолітніх

   У закладі освіти необхідно розробити план дій з профілактики насильства серед неповнолітніх та запровадити систему постійного відслідковування випадків насильства серед дітей та учнівської молоді, виявлення дітей-агресорів.

   Фахівці психологічної служби повинні організувати системну роботу з вторинного та третинного видів профілактики з дітьми, що мають схильність до насильства. За необхідності залучати до цієї роботи фахівців Служби у справах дітей та правоохоронних органів.

   Важливо не залишати поза увагою батьків таких дітей. Також потрібна робота з класними колективами, яка має плануватися та реалізовуватися згідно із загальною програмою надання соціально-педагогічної та психологічної допомоги дитині-агресору та дітям, які постраждали від його дій.

   Робота психологічної служби  закладу з попередження насильства серед дітей та учнівської молоді повинна бути спрямована на:

– проведення заходів з профілактики негативних звичок, жорстокої та протиправної поведінки серед неповнолітніх;

– здійснення, спільно з центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, соціального інспектування сімей, у яких батьки схильні до недбалого ставлення до дітей;

– створення на базі  закладів консультативних пунктів для учнів, батьків та вчителів, де можна отримати консультацію психолога, соціального педагога, у разі потреби переадресація до інших спеціалістів;

– проведення групових тренінгів та індивідуальної роботи з молоддю в наданні допомоги для вирішення особистих проблем;

– наповнення змістом з урахуванням останніх досягнень у педагогіці та психології просвітницької роботи (проведення виховних годин), спрямованої на корекцію та розвиток ціннісних орієнтацій учнів;

– активне залучення батьків до профілактичної роботи з дітьми. Через батьків можна доносити до дітей інформацію про загальні способи попередження ситуацій насильства та наявні форми допомоги,  яку дитина може отримати на базі школи. Це особливо стосується дітей молодшого віку;

– надання більшої уваги статево рольовому вихованню дітей, зокрема через вираження особистісних симпатій.

   Однією з можливих форм роботи, спрямованої на профілактику насильства в  закладі освіти, може бути шкільна медіація — вирішення конфліктних ситуацій примиренням сторін через знаходження оптимального варіанта подолання проблеми, що задовольняє обидві сторони, за взаємного бажання сторін знайти вихід із ситуації.